tisdag 8 mars 2011

Alkoholproblem/Alcohol Problems


Tysklands regering samlas i dag till krismöte (Vasabladet 8.3.2011). Det här på grund av att tyskarna tycks tro att bilkörning och alkohol inte hör ihop. De vägrar att köra på den nya E10 bensinen och tankar hellre den dyrare 98-oktaniga bensinen.

BMW-chefen har också sagt att inte bara chaufförerna som irriterade sitter i trafikköer till och från arbetet för att förtjäna pengar för att köpa saker de egentligen inte behöver för att imponera på grannar de egentligen inte tycker om hotas av utbrändhet. Nu kan även motorerna på de fina bilarna vara i fara att slitas ut i förtid om man tankar E10.

Etanolbränslet har också tidigare kritiserats. Kritikerna har påstått att matpriserna skjuter i höjden då man odlar etanolgrödor istället för mat vilket leder till att fattiga människor inte har råd att köpa mat. Det är inte lätt att vara miljövänlig.

Nu tycks man ändå ha kommit på en lösning på det svåra problemet. Bilindustrin skall finansiera en undersökning där finska långtidsarbetslösa energiingenjörer anställs för att testa hur farligt etanolen faktiskt är. Miljön förbättras och arbetslösheten fås ned, två flugor i en smäll.


In Engrish by Google Translate,

Germany gathered today for a crisis meeting (Vasabladet 8.3.2011). This because the Germans seem to believe that alcohol and driving do not mix. They refuse to run on the new E10 and gasoline tanks prefer the more expensive 98-octane gasoline.

BMW boss has also said that not only drivers who annoyed sitting in traffic jams to and from work to earn money to buy things they do not really need to impress neighbors they do not really think about the risk of burnout. Now, even the motors on the nice cars to be at risk to wear out prematurely if you thought the E10.

Ethanol fuel has also previously criticized. Critics have claimed that food prices are soaring for the cultivation of ethanol instead of food crops with the result that poor people can not afford to buy food. It is not easy being green.

Now it appears they still have found a solution to the difficult problem. The automotive industry will finance a study in which Finnish long-term unemployed energy engineers hired to test how dangerous the ethanol actually is. The environment and unemployment become available down, two birds with one stone.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar